Álszent szemérmesség, vagy valós védekező mechanizmus? - Beri Róbert írása
2011.01.22. 19:05
Szexualitás és erotika a művészetben rendezvény
A szexualitás, az erotika izgatóan buja, sejtelmes olykor tabunak számító témakörét minden korban felhasználták a művészek. Ezek között egyaránt voltak normál hetero beállítottságúak és pokolian aberráltak. Az alkotó szexuális identitása teljességgel lekövethető, értelmezhető alkotásiból, ezért nagyon sokan nem merik felvállalni és a nagyközönség elé tárni e sikamlós témával kapcsolatos műveiket, hiszen félnek az efféle nyílt kitárulkozástól, színvallástól. Ez részben álszent szemérmesség, részben pedig nagyon is valós védekező mechanizmus, hiszen a szexualitás, amely minden ember életében fontos, meghatározó szerepet tölt be, a legintimebb magánszférát jelenti, amelybe csak a mindig aktuális partnernek enged bepillantást. A művész témát keres és hatásvadász. Szeretné meglepni érdeklődő, kritikus közönségét ez így volt régen és ma és a jövőben is így lesz, s mivel a szexualitás az élet szerves része, ezért ha elég bátor nem hagyja ki ezt a területet sem. Szinte minden alkotónak van rejtegetett erotikus műve csak ki kell rimánkodni a fiókból, szekrényből.
Az erotikus versekben az ember szépen, ízlésesen körülírhatja forró, feszítő vágyait, úgy hogy, nem kell feltétlenül nevén nevezni a szexuális tettet, nem kell obszcén, vulgáris szavakkal megtűzdelni a verset, bár aki malac a szexben azt közönséges szavakkal intenzív izgalomba lehet hozni. Hogy példával érzékeltessem, Kocsis Mihály barátom versében könnyed eleganciával fogalmazta meg az orális végjáték termékét:
„S lábad mint virág úgy nyílott szét
tavaszi íz számnak, mint mézédes lét
majd szántott a nyelved s gerjedt a vég
s megakadt ajkadon a balzsamos pép”
Úgy gondolom, hogy ebben a versrészletben örömteli, hogy a szerző nem használta a sperma, az ondó szavakat. „Balzsamos pép” lehet ízlelgetni a kifejezést.
Következzen egy igazán trágár szexről szóló verscsökevény, előre is elnézést kérek a hölgyektől:
Kéjtől csöpög
avagy vágytól
nedves,
tudnod kell hogy
ettől függ a
kedves
jókedve és
elégedett-
sége:
megbasztad-e
vagy csak farkad
érte
Bibliai
hasonlattal
élve
mézes-tejes
baszott pina
kéje.
Hoppon maradt
pinát hogyha
nézed:
ambróziát
izzad, amint
kéred.
A következőkben oldanám eme teljességgel érthető sokkot limerik versekkel.
Az úgynevezett limerik versekben is fellelhető pajzán gondolatiság egy enyhébb közlési forma, egyébként a limerick kötött formájú, ötsoros nonszensz-vers
Egy mottóval kezdeném:
˝ akkor jó a limerik, ha olvassák, s kiverik˝.
Ágota
Volt egy lány, az Ágota.
Tátikáját éjjel tátogatta.
S a szomjas vándort
– ha volt –
harmatával megitatta.
Mása
Ágyba hívtam Mását,
fogyasztani finom csáját.
Erre mit tett?
Rajtam termett,
s ott kezdte keverni a … csáját!
Római lány
Volt egy lány, lakhelye Róma.
Csábosan ringott a tompora.
Igen ám, de lazán
bugyit nem tűrt magán.
Ó More! Ó Tempora!
Az emberekre a szavak varázsán túl legjobban a vizualitás gyakorolhat nagy hatást. Itt a festőkre, szobrászokra gondolok elsősorban, hiszen kint ne gyönyörködtetne egy meztelen női test vagy egy férfi, bár én az utóbbit kihagynám. Az erotikus művészet lényege számomra sejtetés, a lényegi dolgok ízléses ám mégis izgató közreadása, amely nem a megbotránkoztatásról, olcsó polgárpukkasztásról szól. Ám azzal is tisztában vagyok, hogy ennek megvalósításához kellő intelligencia, jó neveltetés, testi és lelki harmónia valamint a szexualitás világában való kellő tapasztalat szükséges.
|