Beszámolok 2007-2011 : A téma: szexualitás és erotika - Szexualitás és erotika a művészetben rendezvény |
A téma: szexualitás és erotika - Szexualitás és erotika a művészetben rendezvény
2011.01.22. 19:49
A téma: szexualitás és erotika
A mindenható kulcsszó napjainkban a kapcsolat. Miért érezzük ezt mégis kevésnek, föltétlenül silányabbnak a korábbi, társas viszonyulásainkat gazdagon árnyaló kifejezések családjában?
Szemléletesebb példát nem is lehetne választanunk, mint Rodin mester két alkotását: az 1886-ban elkészült Csók és a később megformált Örök tavasz szobor kompozícióit. Fölösleges mozdulatelemzésekbe bonyolódnunk ahhoz, hogy kijelenthessük: bár e két ábrázolás az együttlét valószínűsíthető fázisait tekintve időben fölcserélődött, ám ez mit sem von le a művészi hatásból, egyáltalán nem zavaró.
Bizonyosra vehetjük, hogy ezek az alkotások az erotika úgyszólván legméltóbb kifejeződései, az alakok tökéletes és szép megformálásában, a szemérmes odaadásukban, kifinomult gesztusaikban, minden tiszteletet megérdemlő intimitásukban. E mesterművek szemlélése során, illetve emlékezetünk velük kapcsolatos szeszélyes csapongásaiban sem merülhetne föl ez az alpári kifejezés: kapcsolat.
A témánk megválasztásában – szexualitás és erotika a művészetekben – a szórendnek is nagyon komoly jelentéstartalma van: megmutatja, hogy mi az, amit a legkomolyabban vitathatunk?
A képzőművészeti alkotások eszköztárához és a változások időigényeihez képest sokkal gyorsabb fejlődési lehetőséget kínálnak az előadóművészek, az általuk interpretált botrányos, de mindig elemi erejű, hatalmas felháborodásokat kavaró produkciójukkal. Klasszikus példái a latin táncok, varieték…
A csődületteremtés, a reklám, az igények felkorbácsolása, megannyi üzleti szempont. Ezeket az előadások híven szolgálják és a világsiker alapvető föltétele maga a purparlé, ám elvitathatatlanul művészeti eszközökkel. Ez alapvető feltétel, mert a kivételes kvalitásokban rejlik minden további fejlődés lehetősége, így az idő mentén folytonosan átalakuló emberi megítélések stációi : skandalum > szexualitás > erotika…dinamikájukban mind-mind az eredeti produkcióra rakódó és azt minőségében állandóan emelő művészi eszközök jelentik a legerősebb hajtóerőt. Különösen a skandalumok időszakában rendkívül erős összefonódás tapasztalható a varieték, az örömtanyák önpusztító világa, valamint – például - a festőművészet érdeklődési-és stílusirányzata között.
Nagyon találó a mostani témaválasztás azért is, mert eleve kizárja mindkét végletet. A már emlegetett párkapcsolatot egyrészt, másrészt a szerelmet. Ezek elkülönült, teljesen eltérő érzelmi világokat képviselnek
|